Digital markedsføring

Ruter, som plattformtjeneste

Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=_8qdNS3x3uM

Hva er en digital plattform?

En digital plattform er en forretningsmodell. Modellen skaper verdier gjennom å fasilitere transaksjoner mellom to eller flere uavhengige grupper, vanligvis konsumenter og produsenter. Det er viktig å påpeke at en plattform er en forretningsmodell, og ikke en teknologi. Riktignok er teknologi i form av programvare fundamentet for digitale plattformer, men teknologi utgjør ikke en digital plattform i seg selv.

Ruter er en offentlig selskap som tilbyr kollektivt tilbud i Norge som ble etablert i 2007. De startet operativt først i 2008, etter en sammenslåing av AS Oslo sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk. Ruter er 60% eid av Oslo kommune og 40% eid av Akershus kommune, som vil si at Ruter opererer innenfor disse områdene.

Ruters oppgave er å tilby miljøvennlige og attraktive kollektivtransport muligheter, og ved at Ruter etablerte seg så besteme de seg å ta felles priser og billettsystemer for Oslo og Akershus, som da ble først lansert i 2011.

Slik Ruter opererer nå så benytter de seg av applikasjoner som «RuterBillett» og «RuterReise». Disse applikasjonene tar vi i bruk dagligbasis nesten hvor enn vi drar, om det måtte være en tur gjennom byen eller over gata til butikken. RuterBillett fungerer slik at man kan kjøpe og hente bussbillett elektronisk rett fra mobilen. Der vil prisene rette seg til hvilke aldersgruppe du tilhører, om du er barn, student eller voksen. Mens RuterReise brukes når man skal finne frem enkleste rute tilgjengelig fra en bestemt destinasjon til en annen, samtidig som du har muligheten til å planlegge reisen lenge på forkant. Ved siden av det har man også muligheten til å sjekke hvilke tider bussene kjører som gir deg godt nok rom til å planlegge dagen.

Ruters tjenesteytere

Når det gjelder hvem Ruter retter kundegruppene sine mot har de følgende segmenter – Disse kommer også i forskjellige prisklasser, etter hvilke gruppe man tilhører.

Kundesegmentene:

  • Voksen
  • Barn under 18 år. Barn under 6 år reiser gratis
  • Ungdom under 20 år
  • Student under 30 år
  • Honnør fra 67 år (eldre)
Kilde: https://www.youtube.com/watch?v=_8qdNS3x3uM

Hva gjør Ruter for å senke forbrukerens transaksjonskostnader?

Vi skiller transaksjonskostnadene gjennom flere ledd..

Søkekostnader: Her gjelder det å finne den mest aktuelle reisen, og da gjøres det ved å legge til en lokasjon eller din posisjon og etterpå søke inn hvor du har lyst å reise, og slik kan Ruter finne den raskeste rute.

Informasjonskostnader: Dette dreier seg om å finne de aktuelle alternativene som applikasjonen foreslår. Så viser den deg alle transportsmidlene som kan tar deg til destinasjonen. Deretter blir det opp til deg om du vil gå for den kjappeste rute eller en mer praktisk rute hvor du slipper å bytte transport under turen. Dette bestemmer man helt selv.

Forhandlingskostnader: Når man bruker Ruter så reguleres prisene etter hvor langt du vil dra og hvor ofte du har behov for billett. Engangsbillettene kan vare opptil 1 time. Disse er generelt billigere hvis du ikke tar i bruk Ruter kollektivet så ofte, men da har du andre alternativer som dagsbillett eller ukesbillett om man reiser oftere i lengre periode.

Beslutningskostnader: Dette er valgene du tar for deg når du skal kjøpe billett og da har du flere alternativer som enkeltbillett, dagsbilett etc. Da er det du som tar siste beslutning og velger hvilke som passer deg best.

Evalueringskostnader: I dette tilfelle kan det oppstå at bussen er forsinket eller at det har vært avvik noe sted slik at du kanskje må vurdere å kjøpe en ekstra billett fordi den ikke tilstrekker seg hele turen du trodde du skulle rekke, og da anses dette som et dårlig kjøp. Slike opplevelser vil man helst unngå.

Tvangskostnader: Dette framkommer når Ruter ikke er i rute og om en blir mer enn 20 min forsinket har man rett til refusjon og reisegaranti med utlegg på inntil 550kr.

En liten snutt på hvor enkelt det er å ta i bruk RuterBillett appen.

Kilder:

https://ruter.no/kjop-billett/

6 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *