Digital markedsføring

Ikeas og FNs bærekraftmål

I denne modulen har vi emne sosial kommunikasjon som holdes av Cecilie Staude. sammen skal vi lære flere temaer som sosiale medier, forbrukertrender og kommunikasjon og kanalstrategier

Vi har fått tildelt en oppgave hvor man skal utvikle en kommunikasjonsplan for en selvvalgt virksomhet. Vi vil benytte gjennom å analysere deres virksomhet og hvordan de bruker bærekraft i markedskommunikasjonen og hvilke kanaler de benytter seg med.

Fns bærekraftsmål

Fns bærekraftmål er en felles plan for verden for å stoppe klimaendringer, utrydde fattigdom og utjevne ulikheter i samfunnet. Disse målene gjelder for alle land og at vi er avhengige at man sammen skal kunne klare å nå målene.

Derfor har mange virksomheter satt seg klare mål for hvordan de skal kunne bidra til eller fler av disse bærekraftsmålene. Dette blir på en måte en nødvendighet for dem og ikke bare et valg de tar. Under ser man en fremstilling av alle de 17 målene som er utarbeidet av FN.

FNs bærekraftsmål

IKEA

Ikea ble først grunnlagt av Ingvar Kamprad i 1943 i Sverige. De startet som en liten virksomhet som drev med postordrevirksomhet, men som idag er kjent som en internasjonalt varemerke for hjeminnredning. Deres visjon er å tilby form- og funksjonsnyttige hjeminnredninger. De har også valgt å fokusere på prisdifferensiering slik at alle har råd til å ta nytte av produktene deres noe man ser tiltrukkes av den yngre generasjonen.

Ikea er er en stor forkjemper for bærekraft og har strategi som heter People & Planet Positiv som bidrar til å oppnå flere av FNs bærekraftmål. De vil blant annet dekke behovene til kundene og oppfodre andre til å ta del i bærekraftsatsningen og jobbe for å oppnå FNs bærekraftsmål.

«På Ikea jobber vi for å ha en positiv innvirkning på mennesker og miljøet, derfor satser vi alt på de områdene som virkelig betyr noe – slik at vi alle kan bidra til en mer bærekraftig hverdag».

– IKEA

People & Planet Positive

Ikea sin bærekraftstrategi represntere målene til alle som jobber hos Ikea. gjennom denne strategien er ikea forpliktet til å nå alle målene innen 2030. Ikea kommer til å bruke fns bærekrafsmål som plan å oppnå arbeidet sitt og utviking av egne mål.

Ikea sin bærekraftstrategi fokuserer på tre viktige områder:

  1. Sunn og bærekraftig livsstil
  2. Sirkulasjon og klimapositiv
  3. Rettferdighet og likestilling

Én kommentar

  • Emeline Braatlund Larsen

    Hei Nordman!
    Så bra innlegg om bærekraftsmålene til FN og Ikea! Du skriver bra. Liker at du har med bilde (husk kilde). Bra at du har underoverskrifter. Til neste gang kan du gjerne ta med kildeliste på slutten. Skriv også noen linjer som oppsummerer blogginnlegget, det vil øke kvaliteten 🙂 Lykke til videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *