Digital markedsføring

Personlig merkevarebygging

Når er vi i gang med et nytt emne i Digital markedsføring kalt e-varehandel som blir holdt av Karl Philip Lund. I denne modulen skal vi blant annet lære om hvordan vi oppretter og implementerer vår egen netthandel, samt hvordan man lager en oversiktlig og god LinkedIn profil. Jeg håper dette vil få meg på god vei for jobbmuligheter ved å ha en god profil på LinkedIn, og skaffe den erfaringen ved å drive en nettbutikk.

Første forelesing

I første forelesning som foregikk gjennom Zoom presenterte tre tidligere studenter hvordan de opplevde faget, og ga oss et innblikk på hvordan de løste oppgaver. De delte sine kunnskap og erfaringer rundt emnet slik at vi kunne få en bedre forståelse av det. Gjennom forelesningen ble det i hovedsak snakket om LinkedIn, som er en plattform vi bruker for å vise oss selv frem. Her handler det mye om å oppnå god førsteinntrykk, oppdatert informasjon, erfaring og lignende. Jeg som er ganske ny med bruken av LinkedIn var ikke helt sikker på hvordan jeg ville nå visse arbeidsgivere, og hvordan jeg skulle markedsføre meg selv på den mest effektive måten, men det skal jeg lære meg gjennom faget.

LinkedIn – næringslivets tinder! | DIG2100 (2103)

Personlig merkevarebygging

Personlig merkevarebygging er i bunn og grunn en måte å markedsføre seg selv på. Ved å vise frem dine personlige kvalifikasjoner, erfaringer eller faglige kompentanse kan det gi god inntrykk for potensielle arbeidsgivere. Fokuset på å bygge sin egen merkevare et et sikkert konkurransefortrinn i forhold til at den potensielle arbeidsgiveren allerede vet mye om deg. Med LinkedIn får man gjort nettopp dette, og alle har tilgang til å se hva du har å tilby med tanke på kurs og oppnåelser. Hvis man f.eks blir bedt på jobbintervju så vil intervjueren allerde sitte på informasjon om deg siden du har en LinkedIn profil.

Men det er slik at alle kan ha en LinkedIn profil, men det handler også om hvor aktiv man er der. For er man aktiv og oppdaterer informasjon oftere er sjansen større for at man blir oppdaget av flere arbeidsgivere og man vil oppnå en såkalt topp profil på LinkedIn

Hvordan bli en god LinkedIn´er

Ved å bygge en digital identitet fremstår man som en engasjert student som gjør deg attraktiv for markedet. Julie Melby presenterte en firestegs- prosess til hvordan man kan gjøre akkurat dette.

1.Optimalisere profil

Handler om at du aktivt jobber med å opprettholde en god standard på profilen din.

2. Bygg nettverk

Handler om at du kan skaper nettverk eller potensielle dører som du kan banke på.

3. Produser og publiser

Handler om at produserer og publiserer innhold som du poster på profilen din for å gjøre deg mer synlig.

4. Direkte kontakt

Handler om at du tar initiativet til å knytte kontakt med arbeidsmarkedet og viser de interesse

VERDIEN AV Å VÆRE SYNLIG – Hvorfor benytte LinkedIn og blogg som ...

Videre presenterer Julie 8 steg til en vellykket linkedin profil:

1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk er svært viktig for hvordan du blir oppfattet på. Med god førsteinntrykk kan du treffe på mange muligheter.

2. Profilbilde

Et profilbilde kan si mye om deg som person. Det kan både gi en positiv eller negativ utslag, men med et formelt bilde kan det være med på å gi et godt inntrykk. Man vil gjerne velge et som presenterer deg som person.

3. Kontaktinformasjon

Hvis man ikke oppdaterer kontaktinformasjonen blir det vanskelig for andre å nå deg, og man kan gå glipp av store muligheter, så å ha riktig informasjon er essensielt for å bli kontaktet.

4. Sammendrag

dette handler om hva du ønsker å fremheve med deg selv på profilen. Hvis man f.eks ønsker å fremheve at du har en master i en utdanning bør dette ligge øverst slik at en arbeidsgiver skal se dine evner og utdanning

5. Arbeidserfaring og utdanning

Dett er noe av det viktigst en arbeidsgiver vil komme borti. Det er viktig å sette seg mål utover dette og det vil gi innrykk av hva en arbeidsgiver kan forvente av deg.

6. Ferdigheter

Her har man en god mulighet til å få frem det beste av dine sider og bringer frem nøkkelegenskaper som kan være nyttig for arbeidsgiveren. dine kontakter kan nemlig anerkjenne deg på dine ferdigheter.

7. Anbefalinger

Anbefalinger anses så være svært verdifullt da det kan ses p som en referanse fra en arbeidsgiver eller kontakter du har i nettverket ditt. Her fremkommer et «bilde» av dine kvaliteter på hvordan du kommer til å fremstå som person ovenfor arbeidsmarkedet.

8. Interesser og aktivitet

Her bør man legge inn hva dine interesseområder er og hva du står for. Dette vil arbeidsgiver se på om dette stemmer med profilen din og deg som person. Hvis det stemmer kan man si at man har utarbeider en god LinkedIn profil.

Hvorfor drive personlig merkevarebygging?

Ved å drive personlig markedsføring kan dette hjelpe deg med å nå nye kontakter i arbeidslivet, om det er ved LinkedIn, Facebook, blogging eller andre sosiale medier, så vil man automatisk virke mer engasjert. Det handler noe om image at man vi bli sett, og da er det essensielt å markedsføre seg selv på flere plattformer for å nå mange.

Kilder:

https://www.ledernytt.no/personlig-merkevarebygging-viktigere-enn-du-tror.5152072-112372.html

Én kommentar

  • Emeline Braatlund Larsen

    Hei Nordman!
    Så gøy å se at du ca har 850 ord! Det er ikke langt ifra det vi anbefalte dere. Håper å se at du skriver ca 1000 ord neste gang 😀 Du skriver godt og har en fin struktur på innlegget. Her er det ikke mye konstruktiv kritikk å komme med. Men gjerne husk å henvis til kilder du har brukt, eks Julie. Henne kan du feks tagge til LinkedIn-profilen hennes. Lykke til videre!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *