Digital markedsføring

Growth hacking

Hva er growth hacking?

Growth hacking eller vekst hacking er et nytt felt innen markedsføring, og er en kombinasjon av markedsføring, data og teknologi. En som driver med vekst hacking kjører eksperimenter basert på en prosessbasert metodikk for å øke antall kunder. Vekst hacking er mest ideelt for startup- bedrifter på grunn av begrensede budsjetter og ressurser, men det funker også for større veletablerte bedrifter.

What is a Growth Hacker and why it's the fastest growing marketing ...

Opprinnelsen av growth hacking

Growth hacking startet innen oppstarten av Silicon Valley, men i dag har den vokst til en form for arbeid som også gjelder store etablerte selskaper.

For de startup- selskapene var growth hacking deres måte å slå den etablerte ordenen på, altså de store selskapene. De hadde færre resursser og budsjett for å jobbe på samme måte som de store konkurrentene, og derfor måtte de finne alternative måter å markedsføre produktet på.

Derfor brukes ordet growth som en metafor for å vokse på en litt annerledse og billigere og raskere måte.

Hva gjør en til en growth hacker?

Ferdigheter hos en growth hacker

Som en growth hacker må du kunne jobbe raskt, og derfor må du være så uavhengig som mulig. Derfor er det viktig for en å kunne programmere, håndtere data og design. Han eller hun trenger ikke være en ekspert på dette feltet, men må kunne nok av grunnlaget til å kunne utføre den største delen av seg selv.

Noen kjente growth hackere

Dropbox

Dropbox som i dag er verdt mer enn 10 millioner dollar startet som alle andre startup selskaper. De klarte å komme seg til dit de er idag uten å bruke penger på reklame og opprettet det mest vellykkede henvisningsprogrammet noensinne. Slik de gjorde det var å forbedre produktene for brukerne når de delte det. Med andre ord tilbød de brukerne 250MB ekstra lagringsplass til enhver bruker som inviterte en venn, og hvis nevnte venn opprettet en konto. Dette fikk påmeldingene til å øke med 60% nesten over natten.

Dropbox growth curve
Youtube

Youtube innførte en av de største hakkene. De opprettet nemlig et system som var enkelt nok til at gjennomsnittlige mennesker kunne laste opp og legge inn videoer når de måtte ønske. Denne plattformen ble raskt det valgte stedet for folk å være vertskap for videoer de viste på andre nettsteder. Og tilsynelatende koblet hver av disse videoene tilbake til deres plattform.

Tidligere krevde prosessen at du konverterte videoer til et internettvennlig format, for man kunne laste den opp til nettstedet ditt. Det kan også kreve mye båndbredde fra serveren din. Dette er grunnen til at denne smarte funksjonen bidro til at Youtube nå hadde over 1 milliard ulike besøkende hver måned.

PayPal

PayPal, som nå er en gigant innen elektronisk betaling, begynte også sin eksponentielle vekstreise ved hjelp av et henvisningsystem. Ved å oppnå dette oppnådde de 10% daglig vekst og kjøpte en brukerbase som nådde over 100 millioner mennesker.

I stedet for å dele ut gratis lagring, brukte PayPal et forbløffende hack. De betalte faktisk brukerne for å registrere seg. Hver gang en venn du henviste, opprettet en konto, ville både du og vennen din motta 10 dollar. Da de forsto at kundenes levetid verdi var mer verdt enn 20 dollar, så ga det perfekt mening for dem å investere i sitt eget henvisningsystem.

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Growth_hacking

Én kommentar

  • Frida

    Her forklarer du begrepet godt, og jeg liker hvordan du har med hva en growth hacker gjør og bedrifter som eksempler!

    Stå på videre 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *