Digital markedsføring

Betalt vs. Organisk søk

I dagens moderne samfunn er vi mennesker veldig knyttet til bruken av søkemotorer. Bare tenk hvor ofte du «googler» når du trenger ganske mye av all slags informasjon. Et sekund etter at du har søkt noe på en søkemotor som Google eller andre typ som Yahoo og Bing, så fyller millioner av resultater på resultatsiden for søkemotoren.

Paid or Organic Social Media Marketing? | Zen Media

Betalt vs. Organisk søk: Hva er forskjellen?

Betalt søk

Betalte søk er i utgangspunkt annonser som er betalt av bedrifter for heve seg over de organiske resultatene på en rasket mulig måte. Markedsførere investerer penger i SEM (markedsføring av søkemotorer) for å øke nettstedet til den første siden når noen skriver inn en forespørsel ved hjelp av bestemte nøkkelord.

For annonser som vises på Google, bruker markedsførere AdWords til å lage annonser og by på plasseringsmuligheter i auksjonen. På SERP kan du vanligvis fortelle de betalte resultatene fra de organiske med visuelle ledetråder som skiller dem. Betalte resultater vises vanligvis først på siden og har liten skissert «annonse» etikett på venstre side av URL-en.

Det antas at den som betaler mest i AdWords-auksjonen vil ha best mulig synlighet, men omtrent som reglene for hvem som rangerer, har Google prosesser på plass for å sikre at annonsene som rangeres er fremdeles svært relevante for søkere. I både organisk og betalt søk legger Google brukeropplevelsen fremfor alt.

inbound-marketing-SERP.png
Organisk søk

Organiske søkeresultater er de naturlige resultatene man finner under annonsene i SERP-ene. De er naturlige i den forstand at søkemotoralgoritmen som analyserte alle sidene på nettet følte at disse sidene inneholdt den mest relevante informasjonen for søket ditt.

Algoritmen har bestemt at disse nettstedene vil ha den mest nyttige informasjonen i henhold til hva du prøver å oppdage, og det er grunnen til at de rangerer høyt for søkeordene du skrev i søkemotoren. Siden skannes for forskjellige ting som bl.a. tittelkoder, URL, nøkkelord osv. Og jo mer relevant informasjonen er, desto høyere er rangeringen. For å optimalisere siden din for å rangere i de organiske søkeresultatene, må man bruke SEO (søkemotoroptimalisering) teknikker for å gjøre siden din så ønskelig for algoritmer i søkemotoren som mulig.

What is Organic Search? Easy Guide for Beginners

Hvilke bør man benytte seg av?

Tradisjonelt har innkommende markedsførere unngått betalt søk da man så på det som en mer utgående metode for markedsføring, men med sosiale medierannonser og verktøy blir det langt vanligere at de to jobber sammen.

Realistisk sett tar det 3-6 måneder før man begynner å se bevegelse i søkerangeringene, og de fleste vil bare ikke vente så lenge. Betalt søk hjelper deg med å få besøkende til nettstedet ditt i dag, og også fremskynder prosessen med å optimalisere sidene du lander på for høyere konverteringer, noe som lønner seg på lang sikt. Så hvis en veier fordeler og ulemper med organisk søkt kontra betalt søk så bør man sette seg ned med teamet og gjennomgå tidslinjen og budsjettet før man tar et valg.

Hvis en leter etter de raskeste resultatene, er betalt søk bedre, men hvis du leter etter de mest kostnadseffektive resultatene, blir svaret mindre tydelig. Generelt er organisk søk mer kostnadseffektivt i det lange løp, men med riktig arbeid av kampanjen din og oppmerksomhet kan betalt søk være veldig effektivt.

Én kommentar

  • Frida

    Dette var et godt innlegg. Liker spesielt godt at du har med illustrative bilder, det gir en bedre forståelse for leseren av hva du snakker om!

    Bra jobba:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *